تحقیقات بازار چیست؟

این روزها در بازارهای داخلی و جهانی با انواع مختلفی از برندها رو به رو هستیم که هر یک می‌تواند برای مصرف کننده کاربردی و مفید باشد؛ اما چگونه می‌توان در جهان خوش رنگ و لعاب برندهای امروز به پیروزی رسید؟ چگونه می‌توان اعتبار از دست رفته یک برند را به آن بازگرداند یا یک کسب و کار نوپا را به یک برند معتبر جهانی تبدیل کرد؟ پاسخ تمام این سوالات را می‌توان با یک عملیات تحقیقاتی پیدا کرد و این عملیات همان تحقیقات بازار است که این روزها با هزاران روش مدرن و شاید سنتی انجام می‌شود.

با این همه اگر به تازگی وارد دنیای تجارت شده‌ باشید یا تاکنون اقدامی در زمینه شناخت بازار کسب و کار خود انجام نداده‌ باشید، حتما می‌پرسید تحقیقات بازار چیست؟ یا چه معنا و کاربردی دارد؟ که در پاسخ به این سوالات باید گفت تحقیقات بازار مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌ها است که به کمک آن می‌توانید به شناخت و درک عمیقی از بازار و رفتار و نیازهای مشتریان خود دست یابید؛ اما با وجود گستردگی روش‌های اجرای تحقیقات بازار، این فرایند بدون به کارگیری اصول و تکنیک‌های آماری قابل انجام نیست و در واقع تحقیقات بازار یا Market Research کاربرد جالبی از اصول و فنون علم آمار است که با جمع‌آوری داده و تحلیل آن می‌تواند در رونق گرفتن کسب و کار شما موثر باشد.

تحقیقات بازار

اهمیت اجرای تحقیقات بازار

در هر مرحله از زندگی اگر قصد انجام کار جدیدی را داشته باشید به شما می‌گویند بی‌گدار به آب نزنید! حالا به نظر شما اگر بخواهیم یک محصول جدید تولید کنیم یا کسب و کار جدیدی راه‌اندازی نماییم، می‌توانیم بدون اطلاع از وضعیت بازار، نیازهای مخاطبین و مشتریان، وضعیت رقبا و سایر برندها  به موفقیت برسیم؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است. شما بدون آنکه مسیرهای مختلف جاده‌ای را بشناسید، هیچ گاه سفر نمی‌کنید و در این زمینه حداقل از یک سرویس جی پی اس به عنوان نقشه راه کمک می‌گیرید. بنابراین شروع یک کسب و کار جدید نیز همانند آغاز یک سفر تازه است و نمی‌توان بدون داشتن نقشه راه قدمی در این سفر برداشت. تحقیقات بازار نیز به عنوان یک روش جامع و اصولی به شما کمک می‌کند تا ضمن نیازسنجی بازار به درک عمیقی از رفتار مشتریان و وضعیت رقبای خود در بازار برسید و با این اطلاعات تصمیمات درست‌تری در جهت پیشبرد اهداف خود بردارید.

بنابراین شما به عنوان یک تاجر، کارآفرین، صنعتگر و … نباید بپرسید: ” آیا تحقیقات بازار برای کسب و کار من مناسب است؟ یا آیا من باید این عملیات تحقیقاتی را برای کسب و کار تازه و نوپا خود انجام دهم؟” بلکه شما باید هر چه سریع‌تر با شناخت این روش تحقیقاتی دست به کار شده و با انجام این کار اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنید.

تحقیقات بازار چگونه انجام میشود؟

در ابتدای امر لازم است متذکر شویم که تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار دو موضوع متفاوت هستند و نباید آنها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. با این حال در توضیح تحقیقات بازاریابی باید بگوییم در این روش به اطلاعات عمیق‌تری از بازار، مشتریان، ویژگی‌های محصول، وضعیت رقبا و تبلیغات دست می‌یابیم که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بعدی موثر بوده و منجر به تولید محصولات باکیفیت‌تر و ارتقا رضایت مشتری گردد.

با این حال در تعریف روش‌های اجرای Market Research باید گفت بر پایه اصول آماری چهارچوب‌های اجرایی کار تعریف شده و سپس براساس روش‌های آمارگیری به جمع آوری داده‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون بازار می‌پردازیم. همچنین در ادامه با به کارگیری روش‌های مختلف تحلیل آماری، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت گزارش دقیقی از نتایج به دست آمده ارائه می‌گردد.

روش های اجرای تحقیقات بازار

براساس نوع داده‌ها در اجرای این فرایند، تحقیقات بازار را به دو دسته تحقیقات اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌کنند که البته در هر حالت لازم است از تکنیک‌ها و اصول آماری در جمع آوری، مرتب‌سازی، تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کرد تا به نتایج منطقی و قابل استدلال دست یافت. روش جمع‌آوری داده‌ها در دو حالت تحقیقات اولیه و ثانویه متفاوت است، چرا که نوع داده‌ها متفاوت می‌باشند.

در مقالات قبلی توضیحاتی در خصوص انواع داده‌های آماری و روش‌های جمع‌آوری آنها داده شده است که می‌توانید با مراجعه به بخش محتواهای آموزشی و مقالات به اطلاعات مورد نیازتان دست یابید.

جایگاه علم آمار در تحقیقات بازار

علم آمار به عنوان یک ابزار مبتنی بر مدل‌سازی‌های ریاضی و قوانین احتمالات در هر زمینه‌ای از علوم و فنون کاربردی است. در واقع با توجه به اهمیت کاربرد قوی علم آمار در تجزیه و تحلیل داده‌ها، باید گفت این علم ابزاری است تا زبان نامفهوم داده‌ها را به زبانی قابل فهم و البته قابل استنباط تبدیل کند. بنابراین از آنجا که تحقیقات بازار روشی است برای اطلاع از وضعیت بازار و موضوعات پیرامون آن، شما برای جمع‌آوری این اطلاعات و تحلیل و تفسیر آنها به دانش آمار نیاز دارید، لذا این علم آمار است که به عنوان یک ابزار قوی به شما کمک می‌کند تا به داده‌های مورد نظرتان دست یابید و براساس آنها تصمیم‌گیری درستی داشته باشید.

تمام فعالیت‌های تحقیقاتی که مبتنی بر داده‌ها انجام می‌شوند، باید در چهارچوب اصول و تکنیک‌های آماری اجرا گردند. بنابراین در Market Research نیز لازم است که با به کارگیری روش‌های آماری ابتدا جامعه مورد نظر شناسایی شده و به دنبال آن با طراحی نمونه‌گیری و انتخاب روش‌های جمع‌آوری داده، داده‌های مورد نیاز گردآوری و تنظیم گردند. همچنین در ادامه لازم است از تحلیل‌های آماری استفاده کرد تا با تبدیل داده‌های خام به اطلاعات و تفسیر نتایج، تصمیم‌گیری‌های لازم در جهت تحقق اهداف کسب و کار انجام شود.

آمار در تحقیقات بازار

تحقیقات بازار را به چه کسانی بسپاریم؟

بسیاری از شرکت‌های تجاری بزرگ و موفق تصور می‌کنند اگر چند کارشناس آمار و تحلیلگر داده استخدام کنند، می‌توانند به تنهایی تحقیقات بازار برند خود را انجام دهند؛ اما باید گفت این کار به همین سادگی‌ها هم نیست. کارشناسان آماری و تحلیلگران داده قطعا تخصص و مهارت زیادی در اجرای فعالیت‌های آماری دارند و با اطلاع از اصول و روش های آماری می‌توانند بهترین فعالیت را در این زمینه داشت باشند؛ اما در هر کاری بهتر است کار را به کاردان آن بسپارید!

در این خصوص کمک گرفتن از شرکت‌های آماری که در زمینه بازار و صنعت فعالیت گسترده‌ای دارند، با توجه به تجربه‌ای که این گروه از بازار و جهان بازاریابی کسب کرده‌اند قطعا پیشنهاد بهتری است تا بتوانید ضمن شناخت دقیق بازار از دانش و تجربیات این افراد نیز در پیشبرد هر چه به بهتر اهداف تجاری خود کمک بگیرید.

شرکت آماری آگنا در این خصوص فعالیت‌های گسترده‌ای با صاحبین مشاغل و صنایع مختلف داشته است و با تیم حرفه‌ای کارشناسان آماری و تحلیلگران داده برنامه‌های مختلفی را در زمینه اجرای تحقیقات بازار کسب و کار شما در نظر گرفته که می‌توانید با تماس با ما و دریافت مشاوره از کارشناسان آگنا ضمن مطرح کردن مشکلات خود، از کارشناسان ما در چاره جویی مسائل خود کمک بگیرید.

مزایای اجرای تحقیقات بازار

با این حال شاید بپرسید انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بازار و بازاریابی چه کمکی به کسب و کار می‌کند؟ یا اصلا این کار چه مزیتی دارد؟ در پاسخ به این سوال در این بخش به چند مورد از مزایای اجرای تحقیقات بازاریابی و بازار می پردازیم:

مزایای تحقیقات بازار

  • بانک دادهای ارزشمند

با اجرای مداوم این عملیات می توانید به مجموعه بزرگی از داده‌های ارزشمند و مفید دست یابید که ذخیره و نگهداری آن می‌تواند در مراحل مختلف اجرای کارهای بازاریابی کسب و کار کاربردی و موثر باشد.

  • مشتری محور کار کنید!

در هر کسب و کاری مشتری پادشاه است، یعنی شما باید تمام مراحل طراحی و تولید محصول تا عرضه آن را بر پایه‌ی تمایلات، خواسته‌ها، نیازها و حتی سلیقه مشتری انجام دهید. تامین نیازها و سلیقه‌ی مشتری تاثیر بسزایی در فروش شما دارد، چرا که شما با تامین خواسته‌های او حس وفاداری را در مشتری تقویت کرده و او را به یک مصرف کننده دائم تبدیل می‌کنید. حال چه چیزی جز اجرای تحقیقات میدانی و جمع‌آوری اطلاعات از نیازها و خواسته‌های مشتری می‌تواند شما را به یک فعالیت مشتری محور راهنمایی کند؟!

  • بازار را بسنجید و رقابت کنید!

با داده‌هایی که از وضعیت بازار و رقبای خود به دست آوردید، می‌توانید با اطلاعات دقیق‌تری به تولید محصولات خود بپردازید و براساس وضعیت رقبا در بازار، راهکارهای بهتری برای اجرای تبلیغات انتخاب کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت تحقیقاتی که به شما کمک می‌کند بهتر بازار هدف خود را بسنجید و براساس آن اهداف اقتصادی و تجاری کسب و کارتان برنامه ریزی کنید، قطعا تاثیر مثبتی در افزایش فروش، جذب مشتری، ارتقا جایگاه شما در بازار و … دارد. بنابراین در هر زمانی از جمله شروع کسب و کار، تولید محصول جدید، قبل از ورود به بازار، قبل از راه‌اندازی کسب و کار و بعد از معرفی محصول و ورود به دنیای رقابتی بازار باید به اجرای این تحقیق میدانی توجه کرده و اجرای آن را به متخصصین و کارشناسان کاربلد آن بسپارید تا با جمع آوری داده‌های ارزشمند و دقیق، بهترین تصمیم‌گیری‌ها را در جهت پیشبرد کسب و کارتان داشته باشید.