مدیریت صندوق های بازنشستگی مستلزم در نظر گرفتن پذیره‎های متعددی مانند افزایش دستمزدها، تورم، بازده سرمایه‎گذاری‎ها، نرخ‎های بهره، تنزیل، امید زندگی و تغییرات جمعیتی است. از آنجا که به ندرت امکان تعیین دقیق این پذیره‎ها وجود دارد ممکن است درآمدهای مورد انتظار از طرح‎های بازنشستگی محقق نشود. علاوه بر این صندوق های بازنشستگی سهامدار و مالک بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی می‌باشد. به همین دلیل ثبات منابع و سطح توانگری مالی آنها برای چرخه اقتصادی کشور بسیار مهم است و ورشکستگی آنها می‌تواند بار مالی هنگفتی را بر دوش جامعه و دولت بگذارد. بنابراین ضرورت دارد ضمن شناسایی و ارزیابی ریسک‎های مرتبط،  نگاه جامع و محکم مبتنی بر علم اکچوئریال را در اصلاح عملکرد صندوق وارد کار کرد.

در تحقیقی که آگنا با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای مطالعه اکچوئریال یکی از صندوق های بازنشستگی انجام داده است ابتدا روش های مختلف ارزیابی تعهدات اکچوئریال جمعی و فردی مطالعه شده و برای به کارگیری آنها کدهای نرم افزاری مناسب نوشته شده است. در ادامه اسناد و قوانین صندوق بازنشستگی مطالعه و بررسی شده است و با دسته بندی آنها چگونگی محاسبه میزان مزایای بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان مشخص شده است. علاوه بر این چگوگی ارزیابی تعهدات صندوق در قبال شاغلین نیز مشخص شده است. به منظور تکمیل محاسبات در صندوق بازنشستگی چالش های محرمانگی داده ها و نبود برخی از داده ها باعث شد تا متخصصان آگنا تنها با داشتن آمارهای خلاصه، از روش های ابتکاری به شبیه سازی شرایط صندوق پرداخته و محاسبات را بر این اساس انجام دهند.

مدیر عامل آگنا در ۱۶ مرداد گزارش پایانی این پروژه را در جمع مدیران صندوق و برخی از صاحبنظران این حوزه ارائه کردند و به سوال های حاضرین پاسخ دادند.